Thursday, June 23, 2011

::Belum Ganti Puasa Lagi Nih::

بِسْمِ اللهِالرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

Hari nih dah masuk 23hb Jun….Ermmm...ni kan bulan Rejab dalam kalendar bulan Islam bermakna bulan Puasa aka bulan Ramadhan bakal menjelang tiba tak lama lagi....Ima tak sure bila nak start ganti puasa ni..ade 2 hari lagi pdhal x byk pun tp nape liat nak ganti cpt² kan....Ramadhan dah dekat. Ya Rabbi..ape nak jadi ngan aku ni? Tapi InsyaALLLA Ima start ganti puasa minggu depan...

Ima just nak ingatkan kat korang gak, sesiapa yang belum ganti puasa yang korang 'kantoi' tahun lepas tu, boleh lah korang gantikan perlahan²..especially nya golongan pompuan la....Kaum lelaki ada gak ker? Biar betul hihihi....

Korang ade 1 bulan jer lagi untuk korang nak ganti puasa korang tu. Ingat tu ade 1 bulan sahaja lagi. Takde sebarang alasan. Kena ganti jugak. Manakala bagi mereka yang dah ganti puasa ataupun memang takde apa-apa, korang boleh lah buat puasa sunat di bulan rejab ni. Banyak kelebihannya kalau korang nak tahu..

KELEBIHAN BULAN REJAB

Beberapa hadis lagi Rasulullah saw menunjukkan kelebihan bulan rejab:

1. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah memuliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat.

2. Bulan Rejab bulan Allah, bulan Sya’ban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam Isra’ Mi’rajnya, Sya’ban dengan malam nisfunya, dan Ramadhan dengan Lailatul-Qadarnya.

4. Puasa sehari dalam bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

5. Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangnya ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).

6. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripadanya 7 pintu neraka.

7. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga, dan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah dalam syurga.

8. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan ialah seperti kelebihan Al-Quran ke atas semua kalam (perkataan).

9. Puasa sehari dalam bulan Rejab seumpama puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari syurga.

10. Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada-Nya. Puasa dalam bulan Rejab, wajib bagi yang berpuasa itu:

a. Diampunkan dosa-dosanya yang lalu.

b. Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.

c. Terlepas daripada dahaga di akhirat.

11. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan pada akhirnya, seperti puasa sebulan pahalanya.

12. Siapa bersedekah dalam bulan Rejab, seperti bersedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya pada setiap helai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjah, dihapus seribu kejahatan.

5 comments:

anitadiana said...

baru best cuti lama sikit..yg tak best sangat lah..tahun ne rumah mak mertua ku...mak ..menantu hantu balik raya tahun ne..he..he..ima tahun ne balik mana...he..

Umi Aisy said...

ima macam biasa, tetap akan balik taiping n terengganu. no excuse. cuma gilir2 jer kampung mana dulu. & tahun ni balik taiping dulu, lepas tu menantu hantu ni jugak gerak ke t'ganu plak..hehheheh :)

Umi Aisy said...
This comment has been removed by the author.
Umi Aisy said...

ima macam biasa, tetap akan balik taiping n terengganu. no excuse. cuma gilir2 jer kampung mana dulu. & tahun ni balik taiping dulu, lepas tu menantu hantu ni jugak gerak ke t'ganu plak..hehheheh :)

Umi Aisy said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...