Wednesday, December 23, 2009

::Rokok::

Dah keluar kenyataan yang mulai Jun 2010 hanya rokok berpek 20 batang sahaja yang akan dijual dalam negara. Langkah ini diambil untuk menggalakkan amalan kesihatan di kalangan penduduk negara kita. Kiranya pasni cik abang2 (tmasuk my hubby), pakcik2, atok2, ibu2, bapak2 dan akak2 kita takleh la merasa nak beli rokok 7 batang, 14 batang dah.

Tapi, berjaya kah konsep ni dilaksanakan oleh perokok tegar? Dah kalau selagi ada rokok depan mata, diorang dok hadap hisap sampai paru2 itam...Lagi lah berkotak2 kot kalau pek 20 je jual. Mcm mana? Erm...rasional lain, langkah ni boleh membantu menaikkan ekonomi negara. Pasal apa? Pasal rokok kan ada tax. The more they buy, melantun la revenue negara. Sapa yang untung? oh...sudah tentu lah.

Personal Thot : Jual je pek rokok 7 batang dengan harga 20btg. Boleh?
Kesimpulan :

" Merokok meningkatkan risiko sakit jantung serta stroke karena nikotin akan membentuk daya tahan terhadap insulin, sehingga menimbulkan kondisi pra-diabetes"
Tak kisah la korang ni perokok tegar...ini leh mdtgkan diabetes. Leh jadi tak sihat. Abis tu apalagi? tak reti2? Buatlah apa yang terbaik untuk diri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...